A nyár beköszöntével aktuálissá vált a napfürdőzés témája. De hogyan merítkezzünk meg a nap sugaraiban? Napozzunk? Szoláriumozzunk? Melyik jobb a bőrnek? Melyik az egészségesebb választás? Bizonyos kutatások alátámasztják, hogy aki rendszeresen használja a szoláriumokat vagy túlzásba viszi a napozást, ezzel növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát, pontosabban a melanóma kialakulását, mely a leggyakoribb bőrrák tünet.

 A barnulás folyamata

Amikor a bőr védtelen az UV sugárzással szemben, a melanocita sejtek melanint kezdenek termelni, ez okozza a bőr barna színét, illetve a bőr sötétebbé válását. Ez a bőr természetes védekezési reakciója az ultraviola sugárzás ellen. A napozás és a szoláriumozás alatt ez a folyamat játszódik le a bőrben.

Mesterséges vagy természetes fény?

A “mesterséges” kifejezés alatt a szolárium csövek által kibocsájtott fényt, a “természetes” kifejezés alatt a nap fényét értjük. A legfontosabb irányelv mindkét esetben a mértékletesség elve! A túl gyakori találkozás akár a természetes, akár a mesterséges UV-sugarakkal, roncsoló hatással van a DNS-re, azaz degenerációkat okoz a bőrön és bőrrák kialakulásához vezet, nem beszélve az idő előtt kialakuló ráncokról és a dehidratált bőrről.

Rizikó faktorok

Érzékeny bőrű, szeplős, világos bőr esetén illetve sok anyajeggyel rendelkezők, természetes szőke  vagy vörös hajúak sokkal érzékenyebbek az UV-sugárzással szemben mint barnább bőrű, sötétebb hajú társaik. A szoláriumozás veszélyesebb azok  számára, akik hajlamosak a leégésre vagy a családjukban, felmenőik közt előfordult már bőrrák.

Megelőzés

A leghatékonyabb védekezési mód az UV-sugarak káros hatásai ellen a fényvédőszerek illetve a napernyő használata. A fényvédő termékeken feltüntetett fényvédő faktor (angolul SPF= Sun Protection Factor) megmutatja, hogy az adott fényvédőszert használva mennyi ideig tartózkodhatunk a napon leégés nélkül. Kizárólag az UVB sugárzással szembeni védelemről tájékoztat minket az SPF. Minimális napsugárzásra szüksége van a szervezetnek a D vitamin előállításához, de ehhez csak kis mennyiség. A D vitamint máshonnan is pótolni tudjuk, pl. tej, tojás, rák vagy lazac fogyasztásával.

Összegzés

Az napozás vagy a szoláriumozás függővé tehet, a külsőt előnyösebbé és kívánatosabbá teszi, a test vékonyabbnak és egészségesebbnek tűnik, ha kissé napbarnított. Nem beszélve a felszabaduló endorfinokról, amik valójában a függősséget eredményezik. A szoláriumok népszerűsége egyre nő, mivel időtakarékos és gyors eredménnyel jár, annak ellenére, hogy rengeteg írás és fórum  foglalkozik a bőrrák kialakulásának kockázatával. Alternatív megoldások is kínálkoznak manapság a napbarnított külső elérésére, mint pl. a barnító krémek vagy sprayk, melyeknek nincs egészségügyi kockázatuk.

Bármelyik megoldást is választod a napbarnított szín elérésére, legyél tisztába a bőrtípusoddal és tartsd szem előtt az adott bőrtípusra vonatkozó barnulási tanácsokat, hogy elkerüld az esetleges bőrkárosító hatásokat!